Dit stukkie gaat over een Zündapp 517 die ooit door een student als eindexamen opdracht is gebouwd .
Gelukkig hebben we de foto’s nog, en het Dappie trouwens ook .
Er is onder de foto’s nog meer te lezen over deze one of a kind Zündapp .
Riep daar iemand duurzaam ?









































Een jaar of wat geleden was er een student die een droom had, “laat ik eens een zündapp bouwen met gebruik van een paar oude bomen”
Zo gezegd, zo gedaan .
Eindexamen opdracht, en jammer joh, wordt je gewoon 2de en verlies je van iemand die een krukje heeft gemaakt, pffffff, what are the odds ?
Maar goed, hij was behoorlijk teleurgesteld, en de verkering was net uit, en dus besloot hij de Zündapp toch maar te vekopen .
Ik heb hem destijds gekocht, en de Zündapp had mooie details, maar de afwerking, van voornamelijk de lak, liet behoorlijk te wensen over .
Iedereen die de toko bij ons binnen kwam keek verwonderd naar dit stukje Duitse techniek met een zweem van groen links .
Iedereen vond het geweldig, maar niemand wilde hem kopen, hmmmm dat viel toch een beetje tegen .
Besloten werd, oh barbaar, de machine te slachten en in onderdelen te verkopen, het “houtwerk” zou ik dan houden en aan de muur hangen in mijn shoppie .
Dat was natuurlijk zo gebeurt, slachtfest 2.0, en hoppa daar lag ze .
De halve boom aan de muur en daar hing ze dan, de overblijfselen van een kort maar losbandig leven .
Daar heeft ze jaren gehangen als blikvanger .
2 weken voor pinksteren kwam Saskia met het geweldige idee om naar de meeting in Hellevoetsluis te gaan met een Dappie .
Klein detail, het Dappie wat daarvoor bedoelt was had ik net ff verkocht, oeps .
Gelukkig hadden we wel een magazijn vol met geslachte Dappies, dus misschien konden we er wel even snel eentje bouwen ofzo .
Affijn, frame gepakt en de straler gebeld met de vraag of hij met spoed een frame kon stralen en in de epoxy kon zetten .
Nou dat kon wel, maar hij zat net aan een Bacootje in Thailand, dus dat lukte ff niet .
Dat was het eerste obstakel, WTF ?
Maar we geven nooit op, dus de verfbrander gepakt en een roterende staalborstel .
De lak moest van het frame af, föhn erop en roterendestaalborstelen, mooi scrabble woord .
Frame kaal, toen eerst opbouwen want zoals de Zündapp ooit door die student gebouwd was had hij het frame aangepast .
En dat wilden we bij dit nieuwe project zeker niet, het frame moest intact blijven, dat was wel een uitdaging .
De massieve zijdeksels bleken te dik en dus paste het originele luchtfilter huis niet meer, dus als noodsprong werd gekozen voor een schuim filter .
De deksels moesten aan de binnenzijde nog wel even gefreesd worden want anders zou het niet passen zonder het frame te verslijpen .
So far, so good, toen de voorvork erin en het koplamphuis erop .
Jammer joh, pastte ook niet, dus kroonplaat aangepast en het huisje aan de binnenkant met een powerfile te lijf gegaan, na een halve dag vechten en vloeken toch nog hosanna .
Maar ondertussen tikte de klok onverbiddelijk door, inmiddels waren we bijna een week verder en er stond eigenlijk nog net niks .
Dus toverdrank gebrouwen volgens recept van de Galliërs, dat bleek gewoon ijzersterke koffie te zijn, en uren en meters maken dus .
Het frame in de spuitplamuur gezet, strak gemaakt, grondlak, zwarte lak en 2 k hoogglans eroverheen .
Hatsikidee, de kop was eraf .
De achterbrug die we klaar hadden liggen bleek krom, dus een collega gebeld en daar, tegen gereduceerd tarief, een verstevigde achterbrug gekocht .
Ook gespoten, net als de onderpoten en wat kleine onderdelen .
Alles wat je kan bedenken in RVS, dat is het voordeel als je het zo kan pakken, niet dat het dan gratis is, integendeel zelfs .
Al het houtwerk geschuurd, en in de hoogglans 2 k blanke lak gezet, laagje of 15.
Van de RVS bouten de fabrieks letters geslepen en geschuurd, toen gepolijst en gelijk de rest van het RVS van een mooie glim voorzien .
Ronde 4 bak gereviseerd, lagers, pakkingen, keerringen, krukas etc.
Carters geschuurd en hoogglans gepolijst, koppelingskap en kickstarterkap gespoten en geslepen .
Nieuwe Breitwand, originel Bing 15, nieuwe Kokusan EVO2 erop en de aandrijflijn was klaar, het typen gaat in elk geval een stuk vlotter dan het reviseren en afbouwen .
Toen de grote 150 mm naven polijsten, RVS spaken en 1.60 brede aluminium hoogschouder velgen ingespaakt, Metzeler ME 22 rubber eronder, voor 275×17 en achter 300×17, New Fren remschoenen erin en nieuwe remsleutels, hevels, moeren etc.
Ja het mocht wat kosten zal ik maar zeggen .
Nieuwe bedrading erin geknoopt en toen er nog 2 dagen over waren, als de sodemieter opbouwen dat houten pakhuis .
Het voorspatbord, achter spatbord, zijdeksels, contactsleutel, voetsteunen, kentekenplaathouder en tankdop zijn massief hout in 2 kleuren en ingelegd met Zündapp logo’s, het overige houtwerk is gefineerd in 2 kleuren .
Het motorblok is een ronde 4 bak waarvan de nok van het rechter carter is verwijderd en de carters hoogglans gepolijst zijn .
Voorzien van Breitwand cilinder set, Kokusan EVO2, Bing 15 en uitlaat zonder opdruk .
Alles is nieuw, en het heeft behalve bloed, zweet, tranen en veel stress, ook nog eens een beste duit gekost .
Maar het resultaat mag er zijn dacht ik zo .